Modul 8: Referenser
Föregående modul: Goda exempel | Nästa modul: Utvärdering |
- Bondestam, Fredrik, Könsmedveten pedagogik för universitets- och högskolelärare – en introduktion och bibliografi. Liber, Stockholm, 2005.
- Carstensen, Gunilla, Könsmedveten pedagogik – en jämlik undervisning. Konkreta tips och övningar för lärare. Uppsala universitet, 2006.
- Connell, R.W, Maskuliniteter, Daidalos, Göteborg, 1999.
- Crenshaw, Kimberlé Williams, “Mapping the margins. Intersectionality, Identity Politics and Violence against Women of Color”, 1993.
- De los Reyes, Paulina & Mulinari, Diana, Intersektionalitet: kritiska reflektioner över ojämlikhetens landskap, Liber, Malmö, 2005.
- Fogelberg Eriksson Anna och Ingrid Karlsson, Att integrera genus som form och innehåll. En rapport om genusintegrering av högskoleundervisning, Linköping, 2006.
- Gemzöe, Lena, Feminism, Bilda, Stockholm, 2002.
- Hirdman, Yvonne, ”Genussystemet - reflexioner kring kvinnors sociala underordning” i Carlsson Wetterberg, Christina & Anna Jansdotter, Genushistoria, En historiografisk exposé, Studentlitteratur, Lund, 2004.
- Herz, Marcus & Thomas Johansson, Maskuliniteter, kritik, tendenser, trender. Liber, Malmö, 2011.
- Lykke, Nina, Nya perspektiv på intersektionalitet. Problem och möjligheter, Kvinnovetenskaplig Tidskrift, 2-3, 2005.
- Olofsson Britta, Modiga prinsessor & ömsinta killar. Genusmedveten pedagogik i praktiken. Lärarförbundets förlag, 2007.
På tal om lika villkor på Linköpings universitet. Statistik gällande anställda och studenter 2012. Mars 2012, Linköpings universitet.
Föregående modul: Goda exempel | Nästa modul: Utvärdering |
MODULER
1. Introduktion
2. Rollen som pedagog
3. Genus i praktiken
4. Beteenden att motarbeta
5. Exempel från undervisningen
6. Reflektion
7. Goda exempel
8. Referenser
9. Utvärdering av kursen
ATT LÄSA VIDARE
KONTAKT
Har du frågor eller kommentarer? Kontakta: charlotta.einarsson@liu.se
Sidansvarig:
anna.backlin.linden@liu.se
Senast uppdaterad: 2018-11-21